مرکز توسعه دانش مسئله محوری
متد مخفف مرکز توسعه دانش مسئله محوری است . هرفردی در هر جایگاهی باید بتواند با یک اولویت بندی دقیق، مسئله اولویت دار یا به اصطلاح مسئله گلوگاهی خود را بشناسد و اول به سراغ آن برود و با مسئله مماس شود تا بتواند آنرا حل کند.
هرفردی در هر جایگاهی باید بتواند با یک اولویت بندی دقیق، مسئله اولویت دار یا به اصطلاح مسئله گلوگاهی خود را بشناسد و اول به سراغ آن برود و با مسئله مماس شود تا بتواند آنرا حل کند تا مشغول مسائل غیر اولویت دار و فرعی نشود.
خب اینجا 4 سوال اصلی شکل میگیرد؛
- منظور ما از مسئله چیست؟ (تعریف مسئله)
چطور مسائل مختلف را بیابم؟ (مسئله یابی)
چطور میتوانم بین مسائل مختلفی که با آن مواجه هستم اولویت بندی انجام دهم؟ (حرکت از فهرست مسائل به نظام مسائل)
چطور میتوانم مسئله اولویت دار و گلوگاهی را حل کنم؟ (حل مسئله)
ما در متد به دنبال آنیم تا در قالب های آموزشی-پژوهشی متنوع، علمی و عملیاتی به این 4 پرسش پاسخ دهیم و به کمک افراد و گروه های مختلف بیاییم. متد مخفف مرکز توسعه دانش مسئله محوری است و همانطور که از معنای متد مشخص است برای ما روش بسیار مهم است. تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت یافتن مسئله و سپس ورود عالمانه و خردمندانه به حل آنها از همین رو است که فرمودند: «این مسئلهیابی خیلی چیز مهمّی است که ما بنشینیم مسئلهیابی کنیم و بعد، آن مسائل را حل کنیم … این مشکلات باید بهصورت علمی حل بشود؛ اگر غیر عالمانه، غیر مدبرانه، بدون فکر و غیر خردمندانه وارد این مشکلات بشویم، حل نخواهد شد، مشکل پیچیدهتر خواهد شد، استمرار پیدا خواهد کرد، تکثیر خواهد شد و افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین مشکلات بایستی عالمانه حل بشود. » قطعاً این ورود عالمانه و خردمندانه، به معنای گرتهبرداری از مدلها و الگوهای غربی نیست؛ بلکه باید به مدلهای بومی و متناسب با ایرانیت و اسلامیت خود تمسک بجوییم که در این راستا نیز فرمودند: «ما باید دنبال مدل بومى خودمان بگردیم. هنر ما این خواهد بود كه بتوانیم مدل بومى پیشرفت را متناسب با شرایط خودمان پیدا كنیم ».
الگوی عالمانه و خردمندانه در شناخت و حل مسائل ایران اسلامی نه به معنای واردات صددرصدی محصولات و تولیدات جوامع غربی و نه به معنای نفی صددرصدی آنها است. بهمنظور استخراج الگویی بومی و کارآمد، از تجربههای میدانی موفق در مسئلهیابی و حل مسئله در نقاط مختلف ایران آغاز کردیم و سعی کردیم تا دانش ضمنی موجود در این تجربیات را به دانشی صریح و قابلانتشار و آموزش تبدیل نماییم. بهطور عام مدیران و مسئولان حاکمیتی در سطوح متفاوت و موضوعات مختلف و بهطور خاص مدیران هستههای مسئلهمحور، اندیشکدهها، پژوهشکدهها و مخصوصا جریان حلقههای میانی و غیره مخاطب متد هستند.
متد از سال 1393 با تمرکز بر حوزه های پژوهشی در علوم انسانی با هدف تبیین موضوعاتی همچون؛ علم دینی، فقه حکومتی، فقه نظام و… با برگزاری نشست های علمی تخصصی و گفتگو با صاحب نظران و اندیشمندان علوم انسانی بیشتر رویکردی پژوهشی و نظری داشت اما رفته رفته بوسیله ارتباط وسیع با گروه های مردمی همچون گروه های جهادی، تشکل های دانشجویی، گروه های طلاب و… هدف خود را انتقال مفاهیم نظری در قالب های آموزشی و کمک به این گروه ها برای اتخاذ رویکرد مسئله محور، از سال 1397 با برگزاری بیش از 70 دوره کوتاه مدت آموزشی 1 الی 3 روزه در سراسر کشور براساس روش مسئله یابی 6 مرحله ای خود به روش کارخواستی در قالب کارگاه های آموزشی، بر امور آموزشی تمرکز بیشتری یافت و تا امروز بیش از 90 دوره و رویداد آموزشی را در سراسر کشور برگزار نموده است.
متد یک اندیشکده یا پژوهشکده صرف نیست که تنها به دنبال سیاست پژوهی، گزارش نویسی، مطالعات نظری و تولید سند باشد.
متد یک گروهی جهادی صرف نیست که تنها به دنبال اقدام میدانی باشد.
متد یک مجموعه آموزشی صرف نیست که تنها رسالت خود را برگزاری دوره های آموزشی بداند
- گفتمان سازی عمومی رویکرد مسئله محوری مبتنی بر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت
- آموزش و توانمندسازی افراد و گروه های مختلف با رویکرد مسئله محوری مبتنی بر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت
- هدایت و راهبری افراد و گروه ها در میزهای تخصصی برای حل مسائل
- احصاء نظام مسائل بومی
- انجام پژوهش های مسئله محور در حوزه های مختلف
متد جایی میان نظر و عمل ایستاده و در تلاش است تا مفاهیم و ارزش های والای اسلامی را به عینیت اجتماعی نزدیک سازد.
پس ما یک مجموعه مردمی با روحیه ای جهادی هستیم که هم کار اندیشکده ای میکنیم، هم دوره ها، رویدادها و نشست های علمی-آموزشی برگزار میکنیم و هم وارد اقدام میدانی میشویم و حل مسئله میکنیم
سربرگ ساز
طراحی بی نهایت سربرگ با المنتور
پاورقی ساز
امکان طراحی بی نهایت با المنتور
سیستم پشتیبانی
به کاربران خود امکان ارسال تیکت بدهید
سیستم اطلاعیه
اعلان ها در سربرگ و حساب ووکامرس