استان فارس(برادران)

15 مرداد 1400

گزارش دوره:

 پنجمین دوره استانی گوی و میدان در استان فارس ویژه برادران برگزار شد.

جمعه 15 مرداد ۱۴۰۰ به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای، مرکز متد و دانشگاه جامع امام حسین (ع) پنجمین دوره استانی گوی و میدان در سالن شهید دستغیب حرم شاهچراغ استان فارس برگزار شد.

تبلیغات و پذیرش دوره:

برای انتشار خبر آغاز دوره‌های استانی گوی و میدان و درگیرکردن فعالان استانی با این دوره‌ها، در ابتدا تبلیغات مجازی در پیام‌رسان‌های مختلفی چون بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام آغاز شد. هم‌زمان به کمک مجموعه‌های مختلف، تلاش شد تا همه هسته‌های منطقه‌ای برای ثبت‌نام در دوره دعوت شوند. این مهم از طریق پیامک به فعالین استانی و تماس با گروه‌های مختلف انجام شد. به کمک مؤثرین منطقه همچون رابطین استانی، بازدیدهای حضوری ادوار گذشته، گروه‌های فعال استانی، بنیاد خاتم، ناحیه بسیج دانشجویی و… ، هسته‌ها، مجموعه‌ها و گروه‌های مختلف در عرصه‌های متفاوتی همچون؛ 1- فرهنگی و هنری 2- اجتماعی و جهادی 3- آموزشی، تربیتی و تبلیغی 4- پژوهشی و فناورانه 5- مطالبه‌گری و رسانه‌ای شناسایی شدند. سپس همه این هسته‌ها باتوجه‌به اطلاعات موجود و بر اساس شاخص‌های ارزیابی متناسب با عرصه تخصصی­هر­هسته،­تحت­بررسی­اولیه­قرار­گرفتند.

تصویر شماره 1: تماس دعوت از هسته های استانی برای شرکت در دوره

در ادامه برای انتخاب هسته های برتر استانی برای شرکت در دوره، ارزیابی تلفنی از هسته های ثبت نام شده اتفاق افتاد و پس از مشخص شدن 14 هسته از میان 33 هسته ثبت شده، برای قطعی کردن حضور آن 14 هسته که از اقصی نقاط استان فارس بودند، با آنان تماس بعدی حاصل شد.

افتتاحیه:

در آغاز دوره جناب آقای بهزاد فرهنگ به ایراد سخنرانی و پیام آغاز حرکت گروه های فعال استان در راستای پیشرفت منطقه­ای پرداختند و لزوم ورود گروه های فعال منطقه به طراحی نقشه پیشرفت منطقه خودشان و به کار گیری رویکرد مسئله محوری را جزو اولویت های فعالیت های هسته ها برشمردند.

تصویر شماره 2: سخنرانی جناب آقای بهزاد فرهنگ در افتتاحیه دوره

روایت هسته ها:

پذیرش برای هسته‌ها از روز جمعه ساعت 6:30 صبح آغاز شد. پس از حضور هسته‌ها و طی‌کردن مراحل پذیرش و صرف صبحانه، هر هسته از لحظه ورود تا افتتاحیه دوره زمان داشت تا خود را برای ارائه در برابر دیگر هسته‌ها آماده نماید. هر هسته طی مدت‌زمان 6 دقیقه اعضای گروه خود، فعالیت‌ها، ایده اولیه تشکیل هسته، دستاوردها، نقاط قوت و ضعف و برنامه‌های آینده خود را برای دیگر هسته‌های حاضر در دوره ارائه کردند.

تصویر شماره 3: ارائه هسته ها

کلاس افق نمایی پیشرفت منطقه‌­ای:

کلاس آموزشی اول این دوره با عنوان افق نمایی پیشرفت منطقه نیز با تدریس حجت الاسلام والمسلمین رسول علی بابایی برگزار شد که دررابطه‌با جایگاه فعلی ما در مراحل پنج­گانه تمدن‌سازی، هدف و غایت هسته‌های پیشرفت و راهبردهای پیشرفت منطقه‌ای در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی بود؛

تصویرتصویر شماره 4: تدریس حجت الاسلام والمسلمین رسول علی بابایی با موضوع افق نمایی پیشرفت منطقه ایشماره 4: تدریس جناب آقای محمد علیان

“جریان حاکمیت و حکمرانی و دولتمداری در جمهوری اسلامی در گام دوم، بیش از آنکه بر دوش ساختارهای رسمی شکل بگیرد، احتمالا بر دوش کنشگران پیشرفت منطقه ای شکل می گیرد. ما داریم وارد یک کارزار جدی می شویم در چله دوم انقلاب اسلامی که از یک طرف یک دستگاه مداوما دارد در شیپور ناکارآمدی حکمرانی جمهوری اسلامی می دمد و می گوید جمهوری اسلامی نتوانسته خودش را در شئون اجتماعی بازتولید کند و ترجمه کند و ما مداوما دچار شکست اجتماعی می شویم”.

کلاس تفاوت توسعه و پیشرفت:

جناب آقای حجت ااسلام والمسلمین رسول علی بابایی در دومین کلاس به تفاوت توسعه و پیشرفت در سطح گفتمانی و ابزاری پرداختند و در رابطه با تفاوت‌های میان نگاه و عملکرد انسان موحد باورمند به غیب با انسان غربی معتقد به اومانیسم بیان کردند؛

تصویر شماره 5: تدریس حجت ااسلام والمسلمین رسول علی بابایی با موضوع تفاوت توسعه و پیشرفت

“توسعه یک رویای دست نیافتنی است. یعنی اساسا تصویرسازی ای که سازمان های مطالعات جهانی درمورد توسعه انجام می دهند، (کلیپی هست درمورد توسعه در عرض 200 سال که کشورها را از سال 1812 تا 2012 نشان می دهد و تقریبا هیچ کشوری به مقصودش نرسیده) چند عامل وجود دارد. مثلا رشد و امید به زندگی و سطح درآمدی در سال (4هزار دلار در سال در سال 1812) در 2012 نشان می دهد افراد پولدار شده اند، امید به زندگی و بهداشت شان به شدت افزایش پیدا کرده. جمعیت جهان به دلیل کشف آنتی بیوتیک رشد شگفت آوری داشته و خیلی تاثیر داشته. این کلیپ چنین ادعایی می کند که این مسیر برای همه شدنی است اما یک دروغ بزرگ است اما چون همه کشورها در این فاصله پخش اند و در یک نقطه نیستند”.

کلاس تبیین پیشرفت منطقه‌­ای:

کلاس سوم دوره، بحث تبیین پیشرفت منطقه‌ای بود که توسط حجت ااسلام والمسلمین رسول علی بابایی بیان شد با هدف تشریح چیستی و چرایی پیشرفت منطقه‌ای؛

تصویر شماره 6: تدریس حجت ااسلام والمسلمین رسول علی بابایی با موضوع تیببن پیشرفت منطقه ای

“شما نمی توانید منظور خود را از پیشرفت منطقه ای به صورت کامل بیان کنید مادامی که به شاخص های پیشرفت منطقه ای نپردازید. آن موقع سه بسته ساخت شاخص داریم. شاخص های مردم، عرصه، شرایط. ما اگر شاخص سازی هم کردیم به ما این کمک را می کند که اگر شما رفتید در نقطه هدفی یک شاخص کاهشی یا افزایشی تعیین کردید، مثلا به این نتیجه رسیدید که شاخص معیشت و اشتغال در اینجا پایین است، ارتباط آن را با مقوله های دیگر مانند مسئولیت پذیری اجتماعی و رفتار اجتماعی و ویژگی مردم پیدا می کنیم”.

کلاس الگوی مسئله محوری (مسئله­‌یابی):

چهارمین کلاس آموزشی دوره با تدریس جناب آقای محمدرضا آزمون همراه بود که ایشان به الگو مسئله محوری پرداختند که در بخش اول بر روی مسئله یابی تاکید نمودند؛

تصویر شماره 7: تدریس جناب آقای محمدرضا آزمون با موضوع الگوی مسئله محوری (مسئله یابی)

“نسبت مسائل با هم نسبت خطی نیست بلکه نسبت شبکه گرافی است. اگر چند نقطه را درنظر بگیریم، هر نقطه ای در این گراف از یک سری مسائل تاثیر می پذیرد و بر یک سری مسائل تاثیر می گذارد. شبکه ای که بیشترین تاثیر را دارد و کمترین تاثیرپذیری را دارد، مسئله اولویت دارتر و اصلی تری است. فهرست مسائل بدون درنظر گرفتن نسبت مسائل با همدیگر، فقط یک لیست از مسائل در اختیار می گذارد و فقط مسئله را از شبه مسئله تشخیص می دهد. پس ما راهی نداریم جز اینکه نسبت هر مسئله با مسائل آن شبکه را استخراج کنیم و این استخراج رابطه علی و معلولی است. اگر رابطه علی و معلولی مسائل با هم را استخراج کنیم، می توانیم ادعا کنیم که به نظام مسائل رسیده ایم”.

کلاس الگوی مسئله محوری (حل مسئله):

پنجمین کلاس آموزشی دوره نیز با تدریس جناب آقای محمدرضا آزمون همراه بود که ایشان به الگو مسئله محوری پرداختند و در آخرین کلاس دوره، مراحل حل مسئله را واکاوی نمودند؛

تصویر شماره 8: تدریس جناب آقای محمدرضا آزمون با موضوع الگوی مسئله محوری (حل مسئله)

“از این مرحله به بعد وارد حل مسئله می شویم. اولین قدم مخاطب شناسی است که منظورمان معنای دقیق آن است. از سن و مزاج و قومیت گرفته تا اقلیم و تعداد و مردم شناسی و ذائقه سنجی و… . مرحله ششم، ایده پردازی است که مبتنی بر روش های خلاقیت باید بارش فکری انجام شده و به ایده های متعدد برسیم. ایده ها به معنای راهکارهای نهایی نیست. مرحله هفتم برنامه ریزی است. این ایده ها و راهکارها را در بستر زمان وارد کنیم. مرحله هشتم سنجش است که برای مابعد اجراست”.

آغازی بر یک پایان:

در اختتامیه دوره نیز با سخنرانی سرهنگ قزل سفلی، مسئول بسیج سازندگب استان فارس، پنجمین دوره گوی و میدان به پایان رسید و این آغازی است بر یک پایان. آغاز پیشرفت و پایان توسعه.

تصویر شماره 9: اختتامیه دوره