جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • رویدادها
    • جشنواره ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های علمی
  • کنشگران
    • مردمی
    • حاکمیتی
  • میزهای تخصصی
    • اقتصاد و تولید
    • نظام سازی
    • مدیریت دانش
    • سلامت
  • اخبار
    • خبر
    • تیزر
    • گزارش تفصیلی
  • درباره ما
    • تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید شوریده، ساختمان سبحان (پلاک ۵)، واحد ۳ - کد پستی: 1415965174

      ۰۲۱-۸۶۰۵-۰۳۲۳

      info@mtod.ir

      تماس با ما
      در باره ما
  • سامانه نظام مسائلجدید
ورود
[suncode_otp_login_form]
گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
عضویت
[suncode_otp_registration_form]

A password will be sent to your email address.

داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در privacy policy ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
  • 02186050323
  • info@mtod.ir
  • درباره ما
  • علاقمندی ها
مرکز توسعه دانش مسئله محوری
  • خانه
  • رویدادها
    • جشنواره ها
    • دوره های آموزشی
    • نشست های علمی
  • کنشگران
    • مردمی
    • حاکمیتی
  • میزهای تخصصی
    • اقتصاد و تولید
    • نظام سازی
    • مدیریت دانش
    • سلامت
  • اخبار
    • خبر
    • تیزر
    • گزارش تفصیلی
  • درباره ما
    • تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید شوریده، ساختمان سبحان (پلاک ۵)، واحد ۳ - کد پستی: 1415965174

      ۰۲۱-۸۶۰۵-۰۳۲۳

      info@mtod.ir

      تماس با ما
      در باره ما
  • سامانه نظام مسائلجدید
ورود | ثبت‌نام
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

مرکز توسعه دانش مسئله محوری > یاداشت > الگوی مسئله محوری متد

الگوی مسئله محوری متد

31 فروردین 1404
ارسال شده توسط Fardin RahmanPour
یاداشت
الگوی مسئله مخوری متد در یک نگاه

«مسئله‌محوری» مفهومی بنیادین و کلیدی است که جهان امروز و به ویژه جوامعی که به دنبال تحول و پیشرفت تمدنی هستند، بیش از همیشه به آن نیاز دارند. در این میان، الگوی «مسئله‌محوری متد» به عنوان الگویی جامع، نظام‌مند و عمیق مطرح می‌شود که از شناخت دقیق مسئله تا تدوین و اجرای راه‌حل‌ها و ارزیابی آنها، مراحل دقیق و حساب‌شده‌ای را طی می‌کند. این الگو با توجه به اهمیت مسئله‌محوری در اندیشه اسلامی و انقلابی و ضرورت توجه به مبانی نظری متقن، فرایند خود را از ترسیم «تصویر مطلوب» آغاز می‌کند.

«تصویر مطلوب»، نخستین و شاید مهم‌ترین مرحله در فرایند حل مسئله است. چرا که تعریف مسئله اساساً به معنای «فاصله بین وضعیت موجود و تصویر مطلوب» است که در این فرایند تمامی ابعاد و زوایای این فاصله شناسایی و تشریح می‌شود. در الگوی مسئله‌محوری متد، «تصویر مطلوب» از منظومه فکری امامین انقلاب (امام خمینی و مقام معظم رهبری) استخراج می‌گردد. این منظومه به عنوان «اندیشه معیار» و هسته اصلی فکری و نظری در نظر گرفته شده و سایر منابع فکری مانند اسناد بالادستی (قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، سندهای چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه)، دیدگاه‌ها و نظرات علمای صاحب‌نظر مسلمان و پژوهشگران عرصه مربوطه نیز در کنار این اندیشه اصلی بررسی و تحلیل می‌شوند. این تحلیل جامع موجب می‌شود تا تصویر مطلوب علاوه بر آرمانی بودن، دارای وضوح، جزئیات و قابلیت اجرای بالایی باشد.

روش‌هایی همچون تحلیل مضمون، تحلیل منظومه‌ای و مرور حیطه‌ای برای تحلیل این منابع به کار می‌روند تا تصویر مطلوب به طور نظام‌مند و منسجم استخراج و تبیین شود. در تحلیل منظومه‌ای، ابتدا کل اندیشه و مبانی فکری امامین انقلاب به عنوان چارچوبی واحد و منسجم در نظر گرفته می‌شود و سپس با بهره‌گیری از روش‌های دقیق تحلیل کیفی و کدگذاری‌های عمیق، مفاهیم اصلی و جزئیات مرتبط با تصویر مطلوب استخراج می‌شود. این فرایند، تضمین‌کننده جامعیت و انسجام نظری و عملی تصویر مطلوب است.

پس از ترسیم و تدقیق تصویر مطلوب، به مرحله دوم یعنی «وضعیت موجود» وارد می‌شویم. این مرحله مستلزم پیمایش‌های میدانی دقیق، تحلیل‌های کیفی و کمی جامع، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان و بررسی اسناد و مدارک موجود است. با کمک روش‌هایی چون تحلیل پویا (داینامیک)، وزن‌دهی شاخص‌ها و طراحی مدل‌های ارزیابی و سنجش (مانند AHP و BWM)، تصویر واضحی از وضعیت کنونی جامعه در موضوع مورد نظر به دست می‌آید. این تصویر به مثابه آینه‌ای است که نقاط قوت و ضعف را به طور دقیق و شفاف نشان می‌دهد.

در مرحله بعدی، مسئله به صورت دقیق و علمی تعریف می‌شود. مسئله در الگوی مسئله‌محوری متد به این صورت تعریف شده است: «فاصله میان مطلوب تا موجود که ابعاد و زوایای آن کاملاً مشخص و آماده برای حل شدن است». این تعریف بیانگر آن است که مسئله باید کاملاً ملموس و عینی باشد و به شکل نظام مسائل منظم و اولویت‌بندی شود. در این مرحله با استفاده از روش‌های دقیق ریشه‌یابی و تحلیل اثرات متقابل مسائل، اولویت‌ها مشخص و تدوین می‌شوند تا مسیر حل مسئله روشن و دقیق باشد.

مرحله حل مسئله اما از دو مسیر موازی و مکمل دنبال می‌شود: مسیر سیاست‌گذاری و مسیر جریان‌سازی. در اینجا تأکید می‌شود که مسئله تنها زمانی به شکل واقعی حل می‌شود که هر دو بعد به صورت هم‌زمان و هماهنگ محقق شوند. سیاست‌گذاری بدون جریان‌سازی تنها به نتایج کوتاه‌مدت و ناکامل می‌انجامد و جریان‌سازی بدون سیاست‌گذاری ساختارمند فاقد قابلیت اجرای پایدار و عمیق خواهد بود. بنابراین هر دو مسیر باید به صورت متوازن و با تعامل نزدیک پیش بروند تا راه‌حل‌ها نهادینه شده و به ثمر بنشینند.

در نهایت، مرحله «ارزیابی و بازسنجی» فرایند را کامل می‌کند. در این مرحله با استفاده از تکنیک‌های علمی و شبکه‌ای، میزان موفقیت راه‌حل‌ها بررسی و شاخص‌های سنجش اثربخشی و موفقیت آنها ارزیابی می‌شود. اگر نتایج ارزیابی نشان دهد که مسئله حل شده است، فرایند به سوی مسائل جدید حرکت می‌کند. اما اگر ارزیابی نشان‌دهنده عدم موفقیت یا ناقص بودن حل مسئله باشد، بار دیگر با بازگشتی انتقادی و دقیق به گام‌های قبلی، فرایند تکرار و اصلاحات لازم صورت می‌گیرد.

الگوی مسئله‌محوری متد با توجه به چنین نظامی از تحلیل و عمل، چارچوبی پویا، دقیق و تمدن‌محور را برای حل مسائل جامعه اسلامی-ایرانی ارائه می‌دهد؛ چارچوبی که هم نظری است و هم عملی، هم آرمانی است و هم واقع‌بینانه، و به تعبیر دیگر، الگویی است که قابلیت ایجاد تحول عمیق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را دارا بوده و مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را به صورت جدی و هدفمند دنبال می‌کند.

قبلی تبریک سال نو
بعدی دومین رویداد و نمایشگاه ملی اصحاب اندیشه در مشهد مقدس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
پشتیبانی

توجه: این بخش از پیشخوان ← نمایش ← ابزارک ها ← نوار کناری وبلاگ قابل ویرایش است

دسته‌ها
  • اخبار
  • خبر
  • عمومی
  • گزارش تفصیلی
  • مقالات
  • همکاران
  • ویدیو
  • یاداشت
برچسب‌ها
آذربایجان شرقی اختتامیه، جشنواره امتداد اندیشه اندیش اندیشکده تبریز جشنواره ، گزارش دوره خانواده دانش آموزان دوره قالب مدرس مدرسه مسئله محوری نظام مسائل نمایشگاه وردپرس گفتگو علمی گوی و میدان

متد مخفف مرکز توسعه دانش مسئله محوری است .

هرفردی در هر جایگاهی باید بتواند با یک اولویت بندی دقیق، مسئله اولویت دار یا به اصطلاح مسئله گلوگاهی خود را بشناسد و اول به سراغ آن برود و با مسئله مماس شود تا بتواند آنرا حل کند.

  • تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید شوریده، ساختمان سبحان (پلاک ۵)، واحد ۳
  • ۰۲۱-۸۶۰۵-۰۳۲۳
  • info@mtod.ir
خبرنامه

برای اطلاع بیشتر از برنامه های ما لطفا شماره همراه خود را وارد کنید.

نماد
Rtl Theme E-Namad
© 1400. تمامی حقوق طراحی این سایت متعلق به متد می باشد. - پرتونیا - طراح سایت متد
ورود
ورود با موبایل
آیا هنوز عضو نشده؟ اکنون ثبت نام کنید
ثبت نام
قبلا عضو شده اید؟ اکنون وارد شوید

با مِــــــتُد در ارتباط باشید

مرکز توسعه دانش مسئله محوری یا متد را بیشتر بشناسید و ما را دنبال کنید…

درباره مِتُد
خبرنامه

Instagram Telegram Envelope