استان کرمانشاه(خواهران)

1 مرداد 1400

گزارش دوره:

 چهارمین دوره استانی گوی و میدان در استان کرمانشاه ویژه خواهران برگزار شد.

جمعه 1 مرداد ۱۴۰۰ به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای، مرکز متد و دانشگاه جامع امام حسین (ع) دومین دوره استانی گوی و میدان در اردوگاه بعثت کرمانشاه برگزار شد.

تبلیغات و پذیرش دوره:

برای انتشار خبر آغاز دوره‌های استانی گوی و میدان و درگیرکردن فعالان استانی با این دوره‌ها، در ابتدا تبلیغات مجازی در پیام‌رسان‌های مختلفی چون بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام آغاز شد. هم‌زمان به کمک مجموعه‌های مختلف، تلاش شد تا همه هسته‌های منطقه‌ای برای ثبت‌نام در دوره دعوت شوند. این مهم از طریق پیامک به فعالین استانی و تماس با گروه‌های مختلف انجام شد. به کمک مؤثرین منطقه همچون رابطین استانی، بازدیدهای حضوری ادوار گذشته، گروه‌های فعال استانی، بنیاد خاتم، ناحیه بسیج دانشجویی و… ، هسته‌ها، مجموعه‌ها و گروه‌های مختلف در عرصه‌های متفاوتی همچون؛ 1- فرهنگی و هنری 2- اجتماعی و جهادی 3- آموزشی، تربیتی و تبلیغی 4- پژوهشی و فناورانه 5- مطالبه‌گری و رسانه‌ای شناسایی شدند. سپس همه این هسته‌ها باتوجه‌به اطلاعات موجود و بر اساس شاخص‌های ارزیابی متناسب با عرصه تخصصی­هر­هسته،­تحت­بررسی­اولیه­قرار­گرفتند.

تصویر شماره 1: تماس دعوت از هسته های استانی برای شرکت در دوره

در ادامه برای انتخاب 30 هسته برتر استانی برای شرکت در دوره، ارزیابی تلفنی از هسته های ثبت نام شده اتفاق افتاد و پس از مشخص شدن 13 هسته از میان 30 هسته ثبت شده، برای قطعی کردن حضور آن 13 هسته که از اقصی نقاط استان کرمانشاه بودند، با آنان تماس بعدی حاصل شد.

روایت هسته ها:

پذیرش برای هسته‌ها از روز جمعه ساعت 6:30 صبح آغاز شد. پس از حضور هسته‌ها و طی‌کردن مراحل پذیرش و صرف صبحانه، هر هسته از لحظه ورود تا افتتاحیه دوره زمان داشت تا خود را برای ارائه در برابر دیگر هسته‌ها آماده نماید. هر هسته طی مدت‌زمان ۷ دقیقه اعضای گروه خود، فعالیت‌ها، ایده اولیه تشکیل هسته، دستاوردها، نقاط قوت و ضعف و برنامه‌های آینده خود را برای دیگر هسته‌های حاضر در دوره ارائه کردند.

تصویر شماره 2: ارائه هسته ها

جمع بندی روایت هسته ها:

در این بخش جناب آقای محمد عارفخانی ضمن تقدیر و تشکر از هسته ها بابت فعالیت های موثرشان در استان به بیان نکات مهم در ارائه 13 هسته حاضر در دوره پرداختند.

تصویر شماره 3: جمع بندی ارائه هسته ها

کلاس جایگاه و نحوه نقش آفرینی بانوان در فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی:

جناب آقای محمدعلیان در اولین کلاس به جایگاه و نحوه نقش آفرینی بانوان در فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی با تبیین نقش امت ساز  بانوان درخانواده و تاثیر مضاعف این امت سازی در لایه های مختلف اجتماعی با توجه به نقش های گوناگون آنها همچون؛ همسرانگی، مادرانگی و زنانگی پرداختند.

تصویر شماره 4: تدریس جناب آقای محمد علیان

” شما عناصر امت ساز ما هستید. خیلی جایگاهتان بالاست. ما آقایان نمی توانیم ادعای امت سازی داشته باشیم. زن عنصر امت ساز در نهاد امت ساز خانواده است که خانواده سلول بنیادین جامعه اسلامی است. زن سه محور و هویت دارد. هویت زنانگی، هویت همسرانگی و هویت مادرانگی. این زن یک بار زن است به ماهو زن. یک بار همسر است. یک بار مادر است.”.

کلاس نوآوری­های اجتماعی:

جناب آقای محسن دوباشی در طی دومین کلاس با عنوان نوآوری های اجتماعی، به چیستی نوآوری اجتماعی، تفاوت آن با فناوری های اجتماعی، نقش مردم در فعالیت های جهادی، اجتماعی، فرهنگی و… و چگونگی نقش آفرینی آنها در این عرصه ها به طرح بحث پرداختند؛

تصویر شماره 5: تدریس جناب آقای محسن دوباشی با موضوع نوآوری اجتماعی

“تعریف مبنایی نوآوری اجتماعی: مجموعه فعالیت ها و اقدامات جدیدی هستند که پاسخ های بهتر و اثربخش تر برای مشکلات اجتماعی فراهم می کنند. این هم از طریق فرایندهای اجتماعی (ایجاد روابط اجتماعی بین گروه های مختلف) که در حل مشکل موردنظر موثر هستند و جلب مشارکت آنها صورت می پذیرد. این تعریف جزو جدیدترین تعریف هاییست که از نوآوری اجتماعی آمده است”.

کلاس الگوی مسئله محوری (از مسئله­یابی تا حل مسئله):

سومین کلاس آموزشی دوره نیز با تدریس جناب آقای سید محمدرضا آزمون همراه بود که ایشان به الگو مسئله محوری از مسئله‌یابی تا حل مسئله پرداختند؛

تصویر شماره 6: تدریس جناب آقای سید محمد رضا آزمون با موضوع الگوی مسئله محوری

“نسبت مسائل با هم نسبت خطی نیست بلکه نسبت شبکه گرافی است. اگر چند نقطه را درنظر بگیریم، هر نقطه ای در این گراف از یک سری مسائل تاثیر می پذیرد و بر یک سری مسائل تاثیر می گذارد. شبکه ای که بیشترین تاثیر را دارد و کمترین تاثیرپذیری را دارد، مسئله اولویت دارتر و اصلی تری است. فهرست مسائل بدون درنظر گرفتن نسبت مسائل با همدیگر، فقط یک لیست از مسائل در اختیار می گذارد و فقط مسئله را از شبه مسئله تشخیص می دهد. پس ما راهی نداریم جز اینکه نسبت هر مسئله با مسائل آن شبکه را استخراج کنیم و این استخراج رابطه علی و معلولی است. اگر رابطه علی و معلولی مسائل با هم را استخراج کنیم، می توانیم ادعا کنیم که به نظام مسائل رسیده ایم”.

کلاس تفاوت توسعه و پیشرفت:

چهارمین کلاس آموزشی این دوره با عنوان تفاوت توسعه وپیشرفت با تدریس حجت الاسلام والمسلمین رسول علی­بابایی برگزار شد در این کلاس به تفاوت نگاه یک انسان موحد و دیندار با یک انسان غربی مادی گرا پرداخته شد و تاثیر این نگاه در گرایش به انتخاب توسعه یا پیشرفت واکاوی شد.

تصویر شماره 7: تدریس حجت الاسلام والمسلمین رسول علی بابابی

” یکی از جاهایی که ما چالش داریم این است که در موارد زیادی شباهت داریم. اما مسئله، نسبت کل شبکه نظام مسائل و دال های مرکزی و نودهای اصلی است که در توسعه، رفاه دال مرکزی است در حالی که در پیشرفت، رشد و تکامل دال مرکزی است. اگر من به تکامل نرسم، بر فرض که رفاه داشته باشم. به درد نمی خورد. ما عوالم دیگری را برای زندگی قائلیم. مثلا باور به غیب کاملا نظام معادلات انسان را تغییر می دهد”.

کلاس افق نمایی پیشرفت منطقه‌­ای:

آخرین کلاس آموزشی این دوره با عنوان افق نمایی پیشرفت منطقه با تدریس حجت الاسلام والمسلمین رسول علی بابایی برگزار شد که دررابطه‌با جایگاه فعلی ما در مراحل پنج­گانه تمدن‌سازی، هدف و غایت هسته‌های پیشرفت و راهبردهای پیشرفت منطقه‌ای در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی بود

تصویر شماره 8: تدریس حجت الاسلام والمسلمین رسول علی بابایی با موضوع افق نمایی پیشرفت منطقه¬ای

“جریان حاکمیت و حکمرانی و دولتمداری در جمهوری اسلامی در گام دوم، بیش از آنکه بر دوش ساختارهای رسمی شکل بگیرد، احتمالا بر دوش کنشگران پیشرفت منطقه ای شکل می گیرد. ما داریم وارد یک کارزار جدی می شویم در چله دوم انقلاب اسلامی که از یک طرف یک دستگاه مداوما دارد در شیپور ناکارآمدی حکمرانی جمهوری اسلامی می دمد و می گوید جمهوری اسلامی نتوانسته خودش را در شئون اجتماعی بازتولید کند و ترجمه کند و ما مداوما دچار شکست اجتماعی می شویم”.

آغازی بر یک پایان:

در اختتامیه دوره نیز با حضور نماینده محترم ولی‌فقیه در استان کرمانشاه آیت الله علماء با بیاناتی در باب لزوم اخلاق مداری در فعالیت ها، چهارمین دوره گوی و میدان به پایان رسید و این آغازی است بر یک پایان. آغاز پیشرفت و پایان توسعه.

تصویر شماره 9: سخنرانی آیت الله علماء در اختتامیه دوره