استان کرمانشاه(برادران)

18 تیرماه 1400

گزارش دوره:

دومین دوره استانی گوی و میدان در استان کرمانشاه برگزار شد.

جمعه 25 تیرماه ۱۴۰۰ به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای، مرکز متد و دانشگاه جامع امام حسین (ع) دومین دوره استانی گوی و میدان در اردوگاه بعثت کرمانشاه برگزار شد.

تبلیغات و پذیرش دوره:

برای انتشار خبر آغاز دوره‌های استانی گوی و میدان و درگیرکردن فعالان استانی با این دوره‌ها، در ابتدا تبلیغات مجازی در پیام‌رسان‌های مختلفی چون بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام آغاز شد. هم‌زمان به کمک مجموعه‌های مختلف، تلاش شد تا همه هسته‌های منطقه‌ای برای ثبت‌نام در دوره دعوت شوند. این مهم از طریق پیامک به فعالین استانی و تماس با گروه‌های مختلف انجام شد. به کمک مؤثرین منطقه همچون رابطین استانی، بازدیدهای حضوری ادوار گذشته، گروه‌های فعال استانی، بنیاد خاتم، ناحیه بسیج دانشجویی و… ، هسته‌ها، مجموعه‌ها و گروه‌های مختلف در عرصه‌های متفاوتی همچون؛ 1- فرهنگی و هنری 2- اجتماعی و جهادی 3- آموزشی، تربیتی و تبلیغی 4- پژوهشی و فناورانه 5- مطالبه‌گری و رسانه‌ای شناسایی شدند. سپس همه این هسته‌ها باتوجه‌به اطلاعات موجود و بر اساس شاخص‌های ارزیابی متناسب با عرصه تخصصی‌هر­هسته،­تحت­‌بررسی­‌اولیه­‌قرار­گرفتند.

تصویر شماره 1: تماس دعوت از هسته های استانی برای شرکت در دوره

در ادامه برای انتخاب 12 هسته برتر استانی برای شرکت در دوره، ارزیابی تلفنی از هسته های ثبت نام شده اتفاق افتاد و پس از مشخص شدن 12 هسته از میان 28 هسته ثبت شده، برای قطعی کردن حضور آن 12 هسته که از اقصی نقاط استان کرمانشاه بودند، با آنان تماس بعدی حاصل شد.

 

روایت هسته ها:

پذیرش برای هسته‌ها از روز جمعه ساعت 6:30 صبح آغاز شد. پس از حضور هسته‌ها و طی‌کردن مراحل پذیرش و صرف صبحانه، هر هسته از لحظه ورود تا افتتاحیه دوره زمان داشت تا خود را برای ارائه در برابر دیگر هسته‌ها آماده نماید. هر هسته طی مدت‌زمان ۷ دقیقه اعضای گروه خود، فعالیت‌ها، ایده اولیه تشکیل هسته، دستاوردها، نقاط قوت و ضعف و برنامه‌های آینده خود را برای دیگر هسته‌های حاضر در دوره ارائه کردند

تصویر شماره 2: ارائه هسته ها

کلاس تفاوت توسعه و پیشرفت:

اولین کلاس دوره با عنوان تفاوت توسعه و پیشرفت در سطح گفتمانی و ابزاری و تفاوت‌های میان نگاه و عملکرد انسان موحد باورمند به غیب با انسان غربی معتقد به اومانیسم بیان کردند؛

تصویر شماره 3: تدریس جناب آقای دکتر محسن دنیوی با موضوع تفاوت توسعه و پیشرفت

“توسعه یک رویای دست نیافتنی است. یعنی اساسا تصویرسازی ای که سازمان های مطالعات جهانی درمورد توسعه انجام می دهند، (کلیپی هست درمورد توسعه در عرض 200 سال که کشورها را از سال 1812 تا 2012 نشان می دهد و تقریبا هیچ کشوری به مقصودش نرسیده) چند عامل وجود دارد. مثلا رشد و امید به زندگی و سطح درآمدی در سال (4هزار دلار در سال در سال 1812) در 2012 نشان می دهد افراد پولدار شده اند، امید به زندگی و بهداشت شان به شدت افزایش پیدا کرده. جمعیت جهان به دلیل کشف آنتی بیوتیک رشد شگفت آوری داشته و خیلی تاثیر داشته. این کلیپ چنین ادعایی می کند که این مسیر برای همه شدنی است اما یک دروغ بزرگ است اما چون همه کشورها در این فاصله پخش اند و در یک نقطه نیستند”.

کلاس الگوی مسئله محوری (از مسئله‌یابی یا حل مسئله):

سومین کلاس آموزشی دوره نیز با تدریس دکتر محمدحسین علیپور همراه بود که ایشان به الگو مسئله محوری از مسئله‌یابی تا حل مسئله پرداختند؛

تصویر شماره 4: تدریس جناب آقای دکتر محمدحسین علیپور با موضوع الگوی مسئله محوری

“نسبت مسائل با هم نسبت خطی نیست بلکه نسبت شبکه گرافی است. اگر چند نقطه را درنظر بگیریم، هر نقطه ای در این گراف از یک سری مسائل تاثیر می پذیرد و بر یک سری مسائل تاثیر می گذارد. شبکه ای که بیشترین تاثیر را دارد و کمترین تاثیرپذیری را دارد، مسئله اولویت دارتر و اصلی تری است. فهرست مسائل بدون درنظر گرفتن نسبت مسائل با همدیگر، فقط یک لیست از مسائل در اختیار می گذارد و فقط مسئله را از شبه مسئله تشخیص می دهد. پس ما راهی نداریم جز اینکه نسبت هر مسئله با مسائل آن شبکه را استخراج کنیم و این استخراج رابطه علی و معلولی است. اگر رابطه علی و معلولی مسائل با هم را استخراج کنیم، می توانیم ادعا کنیم که به نظام مسائل رسیده ایم”.

کلاس نوآوری­های اجتماعی:

جناب آقای محسن دوباشی در طی چهارمین کلاس با عنوان نوآوری های اجتماعی، به چیستی نوآوری اجتماعی، تفاوت آن با فناوری های اجتماعی، نقش مردم در فعالیت های جهادی، اجتماعی، فرهنگی و… و چگونگی نقش آفرینی آنها در این عرصه ها به طرح بحث پرداختند؛

تصویر شماره 5: تدریس جناب آقای محسن دوباشی با موضوع نوآوری اجتماعی

“تعریف مبنایی نوآوری اجتماعی: مجموعه فعالیت ها و اقدامات جدیدی هستند که پاسخ های بهتر و اثربخش تر برای مشکلات اجتماعی فراهم می کنند. این هم از طریق فرایندهای اجتماعی (ایجاد روابط اجتماعی بین گروه های مختلف) که در حل مشکل موردنظر موثر هستند و جلب مشارکت آنها صورت می پذیرد. این تعریف جزو جدیدترین تعریف هاییست که از نوآوری اجتماعی آمده است”.

کلاس افق نمایی پیشرفت منطقه­ای:

آخرین کلاس آموزشی این دوره با عنوان افق نمایی پیشرفت منطقه با تدریس جناب آقای دکتر محسن دنیوی برگزار شد که دررابطه‌با جایگاه فعلی ما در مراحل پنج­گانه تمدن‌سازی، هدف و غایت هسته‌های پیشرفت و راهبردهای پیشرفت منطقه‌ای در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی بود

تصویر شماره 6: تدریس جناب آقای دکتر محسن دنیوی با موضوع افق نمایی پیشرفت منطقه¬ای

“جریان حاکمیت و حکمرانی و دولتمداری در جمهوری اسلامی در گام دوم، بیش از آنکه بر دوش ساختارهای رسمی شکل بگیرد، احتمالا بر دوش کنشگران پیشرفت منطقه ای شکل می گیرد. ما داریم وارد یک کارزار جدی می شویم در چله دوم انقلاب اسلامی که از یک طرف یک دستگاه مداوما دارد در شیپور ناکارآمدی حکمرانی جمهوری اسلامی می دمد و می گوید جمهوری اسلامی نتوانسته خودش را در شئون اجتماعی بازتولید کند و ترجمه کند و ما مداوما دچار شکست اجتماعی می شویم”.

 

آغازی بر یک پایان:

در اختتامیه دوره نیز با حضور نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه نبی اکرم استان کرمانشاه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین جلیلیان با بیان لزوم اتخاذ رویکرد جهادی در مدیریت در راستای پیشرفت منطقه­ای، اولین دوره گوی و میدان به پایان رسید و این آغازی است بر یک پایان. آغاز پیشرفت و پایان توسعه.

تصویر شماره 7: سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جلیلیان در اختتامیه دوره